Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος…

Είναι λοιπόν Παρασκευή βράδυ,14 Μαρτίου 2014 και κάθομαι στον υπολογιστή με πρόθεση να γράψω ένα κείμενο ενόψει των γενεθλίων μου. Η ιδέα αυτή μου ήρθε την Τετάρτη, ενώ περίμενα το μετρό στη Δάφνη. Είχα στα αυτιά μου το mp3 και έπαιζε το νέο και πολύ αγαπημένο Ordinary Love των U2. Σιγοτραγουδώντας τους στίχους, έφτασα να τους αναλύω, χωρίς να το έχω πρόθεση. Κάτι η ρομαντική φύση του ζωδίου, κάτι οι ευαισθησίες που μεγαλώνω άλλο ένα χρόνο και κάνω έναν ακόμη απολογισμό της ζωής μου, κατέληξα σε αυτό που έχουμε αιώνες τώρα κάτω από τη μύτη μας, αλλά τείνουμε να ξεχνάμε. Ο άνθρωπος αυτό που χρειάζεται πέρα και πάνω απ’ όλα είναι η αγάπη. Η συνηθισμένη. Η καθημερινή.

Image

Πρόσφατα είχα μια συζήτηση με ένα άτομο που εκτιμώ βαθιά και θαυμάζω, σχετικά με τα κείμενα μου. Σχεδόν ότι έχω γράψει μέχρι στιγμής, ήταν είτε προσωπικές εμπειρίες, είτε κάποια ιδέα που άφησα να ωριμάσει, είτε πάγιες θεωρήσεις σε σπουδαίους τομείς της ζωής, είτε απλές συζητήσεις με φίλους που πήραν σάρκα και οστά. Αυτό που έλειπε (σχεδόν) σε όλες, ήταν ο α’ ενικός. Με ρώτησε λοιπόν γιατί δεν τοποθετώ τις σκέψεις μου στον πρώτο ενικό, σα να μη θέλω να τις δείξω. Και είχε δίκιο. Ο γ’ ενικός νομίζω σε «προστατεύει», γενικεύει τις φράσεις και τα νοήματα. Κάνει τον αναγνώστη κοινωνό αυτού που εσύ καταθέτεις μέσα από την ψυχή σου, σα να θες να το μοιραστείς μαζί του, σα να θες να σου πάρει λίγο από το φορτίο που ενδεχομένως κουβαλάς.

Αυτό το άρθρο όμως έπρεπε να είναι στον α’ ενικό. Γιατί είναι ένα κείμενο δοσμένο από καρδιάς σε κάποια πρόσωπα που σημάδεψαν (άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο), θέλοντας – και μη- τη ζωή μου. Είναι πέρα και πάνω απ’ όλα η οικογένεια μου, που παρ’ όλες τις δύσκολες στιγμές που περάσαμε, περνάμε και  αναπόφευκτα θα περάσουμε, είμαι ευτυχισμένη για όσα μου έδωσαν, μου δίνουν και θα συνεχίσουν να μου δίνουν ανιδιοτελώς μέχρι να μας χωρίσει ο χρόνος.

Μικρή είχα διαβάσει κάπου τη φράση «οι φίλοι μας είναι η περιουσία μας». Το είχα αντιγράψει σε κάποιο σχολικό βιβλίο λοιπόν (του Λυκείου νομίζω), και είχα συμπληρώσει δίπλα: «άρα εγώ είμαι πλούσια». Ερχόμαστε μόνοι σε αυτό τον κόσμο (αν δεν είμαστε δίδυμα ή τρίδυμα κλπ) και μόνοι φεύγουμε. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας, από νήπια, μέχρι και το τέλος της ζωής μας, συναντούμε στο δρόμο μας ανθρώπους και δένουμε τις ζωές μας με τις δικές τους για μήνες, χρόνια. Κάποιοι από αυτούς ξεκινούν μαζί μας, όμως δε συνεχίζουν στο πλάι μας στην πορεία της ζωής, άλλους τους συναντάς, σε συντροφεύουν για λίγο,  και αργότερα εγκαταλείπουν. Άλλοι βρίσκονται στο δρόμο σου ενώ εσύ συνεχίζεις την πορεία σου και σε συντροφεύουν μέχρι τη γραμμή τερματισμού, ενώ άλλοι σε συντροφεύουν από την αρχή μέχρι και το τέλος. Μέχρι στιγμής, είχα την τύχη και την ευτυχία να γνωρίσω όλα τα παραπάνω είδη των «συνοδοιπόρων». Άλλοι έκαναν το ταξίδι μου πιο εύκολο, άλλοι  λίγο πιο δύσκολο, άλλοι εξακολουθούν να με ανακουφίζουν με την παρουσία τους καθημερινά: όλοι όμως έκαναν το ταξίδι μου πολύ, πολύ ενδιαφέρον.

Σήμερα, και ενώ περίμενα στο ΙΚΑ ώρες ατέλειωτες (αθάνατο ελληνικό δημόσιο), τελείωσα επιτέλους το βιβλίο «Οι κερασιές θ’ ανθίσουν κι εφέτος», του Μενέλαου Λουντέμη. Πρόσφατα συνειδητοποίησα ότι έχω διαβάσει ελάχιστα ελληνική λογοτεχνία, και όταν χάζευα τη βιβλιοθήκη της μαμάς μου, το μάτι μου έπεσε στον τίτλο του βιβλίου. Η αλήθεια είναι ότι αυτός ο τίτλος με εντυπωσιάζει από μικρό παιδί, όταν καταπιάστηκα με την ανάγνωση του όμως, άρχισα να απορώ αν και πότε θα ανθίσουν ποτέ αυτές οι κερασιές. Στην πορεία, το βιβλίο με συγκίνησε παραπάνω απ’ όσο περίμενα, και στο τέλος οι κερασιές άνθισαν. Ο τίτλος; Σίγουρα κυριολεκτικός, αλλά και αλληγορικός.

Image

Οι κερασιές ανθίζουν κάθε χρόνο μέσα Απριλίου – τέλη Μαΐου, και είναι υπέροχα τα άνθη τους, όπως υπέροχη είναι και η άνοιξη στο σύνολο της. Ίσως λόγω γενεθλίων είναι η αγαπημένη μου εποχή (αν εξαιρέσουμε μια αλλεργία μου). Είναι μοναδικό πόσο εντυπωσιακά όμορφη είναι η  απλότητα ενός ανθισμένου δέντρου, σου χορταίνει το μάτι και σε γεμίζει ελπίδες.

Όπως και πόσο όμορφο είναι ένα μήνυμα στο κινητό από την Θεοδώρα που θέλει να πάμε για καφέ (ενώ πάντα καταλήγουμε να τρώμε), από την Αγάπη που σε ρωτάει αν έχεις χρόνο να σε δει (ενώ η ίδια μπορεί να πνίγεται), ένα τηλεφώνημα (και δυο και τρία) από το Μπάμπη που σου προτείνει (500 χρόνια τώρα, γείτονας και “αδελφός μου”) να πάτε για περπάτημα ή να πάτε για καφέ την τάδε ώρα γιατί απλά του έλειψες – αλλά δε στο λέει. Είναι ξεχωριστό όταν η (εξαφανισμένη συνήθως) Τετέ σε παίρνει δήθεν λέει  «για ένα χαλαρό ποτάκι» (που κάποτε αυτό μεταφραζόταν σε ξενύχτι μέχρι το πρωί- όχι πια!), ή όταν στέλνει η  ομολογουμένως πολυάσχολη Ελευθερία να προτείνει μια μοναδική εναλλακτική πρόταση.Ή η Ράνια, η οποία εμφανίζεται και εξαφανίζεται, αλλά κάθε φορά που σε συναντάει σε πνίγει στην αληθινή αγκαλιά της. Ή η Αλίκη (και οι 2, φίλες από το φροντιστήριο) που σε παίρνει στη χάση και στη φέξη και ξεκαρδίζεστε ακόμα με τα ίδια αστεία, 10 χρόνια μετά.

Μοναδική είναι η χαρά όταν σε παίρνουν (σπανιότερα πια λόγω χρόνου) τα φιλαράκια σου από το πανεπιστήμιο γιατί τους έλειψες: Σταύρος, Βασίλης, Λίτσα, ή όταν η Όλγα που έχεις να δεις αιώνες (σχολείο), γίνεται το τελευταίο διάστημα μέρος της καθημερινότητας σου, με αυτή τη γνώριμη οικειότητα, ή όταν της βαράει της Μαρίνας (συνάδελφος και πλέον πολύ αγαπημένη φίλη) να σε πάρει μεσ’ τα μαύρα μεσάνυχτα να δει τι κάνεις και να μοιραστεί μαζί σου τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες. Επίσης η Κατερίνα Σ., (φίλη και συμπαραγωγός) που όταν βρισκόμαστε (κι ας έχουμε αιώνες) είναι σα να μην πέρασε μια μέρα. Είναι αρκετοί οι φίλοι που δεν υπάρχουν πια στη ζωή μου (κάποιοι υπάρχουν όχι όσο θα ήθελα): Ζωή (η παιδική μου φίλη), Κατερίνα Μ., Μαρίλη, Ολυμπία, Φαίη, Γιάννης Σ. και άλλοι, αρκετοί που όμως κρατάω  και πάντα θα κρατάω μέσα στην καρδιά μου.

Η μεγαλύτερη όμως ανακούφιση είναι όταν με παίρνει τηλέφωνο (πάντα) η Αγλαΐα, με το  γλυκό της λόγο, να με ανακουφίσει, να με παρηγορήσει, να με ζεστάνει. Και τέλος η Βερόνικα, με την οποία τρωγόμαστε μια ζωή σαν το σκύλο με τη γάτα, που με μαλώνει, που της τη λέω, που όμως δε μπορώ να διανοηθώ τη ζωή μου χωρίς εκείνη, γιατί είναι πάντα δίπλα μου.

Image

Κι ένα μικρό… «δώρο» από εμένα για’σας… Κάποτε τα τραγουδήσαμε παρέα, σας τα αφιερώνω!

Κι αυτό αφιερωμένο σε όλους σας…

*με την ελπίδα να συνεχίσω για πολλά χρόνια να βλέπω στο πλάι σας τις κερασιές να ανθίζουν…

Leave a comment

Leave a Reply

